• تاریخ : ۲ام آذر ۱۳۹۶
  • موضوع : پزشکی

هرچه رنگ یک میوه یا سبزی تیره تر باشد، مغذی تر هست. با دانستن این نکته می توان حدس زد خواص چقندر با آن رنگ جذابش تا چه میزان خواهد بود.

چقندر سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان، مواد معدنی و مواد مغذی هست.

اگر چغندر تا به حال در رژیم غذایی شما جایی نداشته، بهتر هست در مورد اضافه کردن آن به سبد خریدتان سریعا تجدید نظر کنید.

در مورد خواص چقندر بیشتر بدانیم :

  • چغندر سرشار از مواد مغذی هست

خواص چقندر - شادابی و سلامتی

اولین خاصیت از خواص چقندر این هست که بسیار کم کالری هست. ۶۰ کالری در هر فنجان. یا ۳۵ کالری در یک چقندر متوسط.

چقندر حاوی مقادیر زیادی ویتامین A،C، و B6 هست. همچنین سرشار از آهن، فولات (فولیک اسید)، کلسیم، لوتئین، زیکسانتین، فسفر، مس و منگنز هست.

همچنین در چقندر ماده ای به نام بتائین وجود دارد که ارتباط مستقیم با پیشگیری از بیماری های مضمن قلب و ریه دارد.

  • چغندر به شما احساس سیری می دهد

خواص چقندر - شادابی و سلامتی

یکی از خواص چقندر این هست که نه تنها کم کالری هست، بلکه به علت داشتن فیبر بالا، حدود ۴ گرم در یک فنجان، به شما احساس سیری خواهد داد.

بدن انسان آنزیم لازم برای هضم فیبرها را ندارد، به همین علت فیبر به ما احساس سیری می دهد، بی آنکه کالری به بدن اضافه کند.

اضافه کردن مقدار زیادی فیبر به رژیم غذایی بهترین راه برای کم کردن وزن هست.

  • چقندر ورزش کردن را آسان می کند

خواص چقندر - شادابی و سلامتی

طی یک تحقیق میدانی جامع در سال ۲۰۱۳ معلوم شد کسانی که قبل از ورزش چقندر مصرف می کنند می توانند تا ۱۴ درصد بیشتر از دیگران ورزش کنند.

بیشتر بخوانید:  هر آنچه درباره خواص سبزی گشنیز باید بدانید

چقندر سطح نیتریک اکسید بدن را بالا می برد و به این ترتیب به بدن برای جذب اکسیژن بیشتر یاری می رساند. به علت جذب اکسیژن بیشتر، می توانید بیشتر ورزش کنید.

خواص چقندر آن را به یک اسنک عالی برای قبل از تمرین تبدیل می کند. می توانید آن را به آبمیوه تان اضافه کنید، یا با ماست بخورید.

  • چقندر سرعت ترمیم عضلات را بالا می برد

خواص چقندر - شادابی و سلامتی

چقند نه تنها برای ورزش کردن عالی هست، بلکه برای ترمیم و ریکاوری هم بی نظیر هست.

کسانی که چقندر مصرف می کنند، پس از ورزش التهاب کمتری خواهند داشت، عضلاتشان زودتر بهبود پیدا می کند و سوزش و درد کمتری در بدنشان احساس می کنند.

چقندر را به غذای بعد از تمرین یا آبمیوه تان اضافه کنید.

  • چقندر فشار خون را پایین می آورد

خواص چقندر - شادابی و سلامتی

تحقیقات نشان می دهد چقندر به علت داشتن نیتریک اکسید می تواند فشار خون افراد سالم را پایین آورد.

نیترات های موجود در چقندر باعث افزایش نیتریک اسید در بدن خواهد شد و این ماده عروق را ریلکس می کند و در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد.

  • آماده کردن چقندر خیلی ساده هست

خواص چقندر - شادابی و سلامتی

یکی از خواص چقندر این هست که خواهد شد آن را به نحوه های مختلف آماده کرد و خورد.

می توانید چقندر را مانند هویج روی سالاد رنده کنید.

همچنین می توانید آن را به صورت پخته یا ترشی به سالاد اضافه کنید.

اگر چقندر را رست یا سرخ کنید بسیار خوشمزه خواهد شد.

گاهی آن را مثل لبو بخار پز کرده یا در فویل بپیچید و در فر بپزید.

بیشتر بخوانید:  هر آنچه درباره خواص سبزی گشنیز باید بدانید

آب چقندر بسیار هیجان انگیز هست. آن را با آبمیوه های دیگر مخلوط کنید.

توجه کنید که به لبوهایی که بیرون از خانه فروخته می شوند، مقدار زیادی شکر اضافه می کنند. توصیه ما این هست که آن را در خانه و با شکر کم یا بدون شکر تهیه کنید.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما