• تاریخ : ۶ام آبان ۱۳۹۶
  • موضوع : پزشکی

خوب خوابیدن  برای رشد  کودکان مانند  تغذیه خوب و سالم  لازم و ضروری هست، چه بسیار  کودکانی که در خوابیدن  مشکلاتی  دارند و اینگونه کودکان به موقع نمیخوابند ،و معمولا این مدل کودکان در اوایل شب دچار بیخوابی میشوند که به  آن بیخوابی شبانه گویند .
میزان خواب  در سنین مختلف متفاوت هست، مثلا متوسط خواب یک کودک ۱۲ ساله  نسبت به و یک کودک چهار ساله فرق میکند  البته این مسئله بازهم میان  کودکان همسن و سال نیز متفاوت هست .  
معمولا کودکانی که  در طول شب با آرامش و به اندازه کافی خوابیده ،صبح  روز بعد میتواند با شادابی و طراوت خاصی از خواب بیدار شود وچناچه خواب کافی نداشته باشد ، بامداد روز بعد بدلیل کم خوابی بهانه گیر و کج خلق  خواهد شد و  انرژی کمتری دارد در کودکان دبستانی ، کافی  نبودن خواب درطول شب آنها را خسته ، کند و  تحریک پذیر میکند وبطوریکه قادر به تمرکز روی درس نیستند .
 
پدر و مادر کودک بایستی در ایجاد الگوی خواب مناسب فرزندشان ممارست و پافشاری انجام دهند ، تقریباً هیچکس نیست که تابحال دچار بیخوابی نشده باشد اما  برای بعضی اشخاص مسایل خواب یک معضل تلقی میشود علل زیادی باعث بروز آن می‌شود، تحقیقات نشان میدهد والدینی که به مشکلات بدخوابی و کم‌خوابی دچار هستند، عدات خواب غلط را  را به کودکان  نیز منتقل
میکنند . این کودکان  سه برابر بیشتر از بقیه  کودکان در معرض بدخوابی قرار دارند. ۱۷ درصد از این کودکان دچار افسردگی میشوند و ۵/۹ درصد نیز در بزرگسالی به فکر خودکشی می‌افتند.
                                                                                                                  
چه زمانی باید به مشکل خواب کودک توجه نمود :
–    برای خوابیدن کودک برنامه و زمان مشخصی دارید ؟
–    کودک در رختخواب خود راحت هست و با محیط اتاق خواب خود مانوس هست ؟
–    کودکان باهم در یک اتاق میخوابند ؟
–    کودک در طول روز دچار هیجانات هست مثلا فیلم و کارتون مهیج بازیهای هیجانی دعوا و درگیری والدین ؟
–    کودک دچار ترسهایی هست ؟
 
برای زود خوابیدن و منظم کردن خواب کودک بایستی تمهیداتی بیاندیشید :        زمان مشخصی برای خواب کودک خود در نظر بگیرید بهترین زمان برای خوابیدن کودکان بین ساعت ۸/۵ تا ۹/۵ شب میباشد . اما میتوانید برای شبهای تعطیل اجازه دهید یکساعت زودتر به رختخواب روند .پیش از خواب زمان خواب را به کودک خود چند مرتبه یا آوری کنید .
–    آگاهی دادن زمان خوابیدن به کودکان نبایستی حالت تنبیه کردن داشته باشد میتوانید به کودک بگویید حتی اگر خوابت نمی آید به رختخوابت برو و کمی استراحت کن . جنبه اجبار را از خواب کودک بردارید تا با آرامش بیشتری تن خوابیدن دهد .
–    کودکان را برای خوابیدن تشویق کنید . مثلا میتوانید خوراکی ویژه ای برای شب او در نظر بگیرید.
–    حمام کردن ، ماساژ دادن ، قصه و کتاب خواندن ، لالایی گفتن و نوزاش کردن میتواند آرامش ویژه ای به کودک بدهد . و اورا برای خواب آماده کند .
–    لباس خواب راحت و تهیه مناسب و دمای مناسب اتاق خواب کودک میتواند کمک کننده باشد .
–    سعی کنید فعالیت بدنی روزانه کودک را مثل پارک رفتن بازی کردن ورزش کردن شنا کردن را برای کودک برنامه ریزی نمایید تا در طول روز انرژی تخلیه شود و در طول شب فعالیتهای فکری مانند حل پازل بازیهای فکری کتاب خواندن را برنامه ریزی کنید .
خواب نیمروزی را کم کنید یا آنرا بطور کلی حذف نمایید .                 
–     مصرف  بعضی از مواد غذایی مانند : چای و یا نوشابه ،بستنی ،شکلات ،چیبس و پفک و سایر مواد غذایی که کالری زیادی دارند از ساعت ۵ بعدازظهر ممنوع نمایید زیرا  خواب کودک را کاهش می دهد.
–    ترس کودکان از خوابیدن در اتاق خودشان را جدی بگیرید  ، سعی کنید کودک را آرام کنید و بعلت ترس پی ببرید . به کودک این فرصت را بدهید که در مورد مشکل احتمالی و هیجانات یا چیزهای جالبی که در روز برایش اتفاق افتاده با شما صحبت کند .

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما