• تاریخ : ۲۹ام مهر ۱۳۹۶
  • موضوع : پزشکی

ریزش1

یک سر پر از مو نشان‌دهنده‌ی سبک و سلیقه‌ی یک فرد هست و حاکی از جوانی و سلامتی می‌باشد. پس هنگامی‌که می‌بینید که تعداد بسیار زیادی مو بر روی بالش یا پس از دوش گرفتن بر روی زمین می‌ریزد، این مسئله می‌تواند هشداردهنده باشد. این مسئله احتمالاً چرخه‌ی طبیعی رشد و ریزش مو در مردان و زنان، مسئله‌ای مربوط به بهداشت و سلامت، یک وضعیت موقت یا نشانه‌های آغاز طاسی هست. روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید و با استفاده از آنها میزان ریزش مو را کاهش دهید و یکی از مؤثرترین این روش‌ها این هست که تغییرات کوچکی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید. پس از جلوگیری و کاهش میزان ریزش مو می‌توانید بعضی از درمان‌های ریزش مو  را دنبال کنید که موجب می‌شوند موهای ریخته‌ی شما دوباره دربیایند.

مهم نیست که شما به‌ تازگی به ریزش موی خود دقت کرده باشید یا دیده باشید که موهایتان از آن چیزی که می‌خواهید نازک‌تر هست. شما هنوز هم می‌توانید موهای فعلی خو را بهبود ببخشید و برای بقیه‌ی عمر خود موهای محکم، درخشان و سالمتان را حفظ کنید. آنچه که بیشترین اهمیت را دارد این هست که هر چه این وضعیت زودتر شناسایی شود، شانس جلوگیری از ریزش دائمی مو بیشتر می‌شود. در مشورت با متخصصین کلینیک پوست و موی رازی، آنها این اطمینان را می‌دهند که هیچ مسئله‌ی مهم یا نگران‌کننده‌ای برای سلامتی وجود ندارد. سپس این متخصصین به دنبال بهترین درمان برای وضعیت شما می‌روند و روش‌های جلوگیری از این مشکل را به شما توصیه می‌کنند. شما می‌توانید برای رفع مشکل ریزش موی خود با کلینیک رازی با شماره‌های ۰۲۱۸۸۳۳۴۰۲۹ – ۰۲۱۸۸۳۳۳۲۵۹  تماس حاصل فرمایید. همکاران ما آماده ارائه خدمات مشاوره یا رزرو نوبت برای شما هستند.

علت ریزش مو در مردان و زنان


برای ریزش موهای ما چندین دلیل وجود دارد. عمدتاً بالا رفتن سن باعث تضعیف مو می‌شود و موها را شکننده‌تر می‌کند و هم‌چنین سبب کاهش تولید هورمون و جذب مواد مغذی می‌شود که این مسئله کندی رشد مو را به دنبال دارد. دلایل دیگر عبارت‌اند از: کمبودهای تغذیه‌ای، ژنتیک، الگوی طاسی، بیماری و اختلالات خود ایمنی، استرس و ضربه روحی. حتی آلودگی‌های آب‌وهوا و اثرات پیر کننده‌ی سمیت نوری نور خورشید ممکن هست به ایجاد بیماری الوپسی (داءالثعلب) کمک کند. با وجود اینکه به دلیل افزایش سن و عوامل ژنتیکی هیچ راهی وجود ندارد که به‌طور کامل از ریزش طبیعی مو جلوگیری کند، اما ما قطعاً می‌توانیم با برداشتن گام‌های خاصی مانند آنچه که در زیر به آن‌ها اشاره‌شده هست، سرعت ریزش مو را کنترل کنیم و احتمالاً ریزش غیر طبیعی را معکوس و رشد مو را تحریک کنیم.

راه‌های جلوگیری از ریزش مو


رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید

ریزش2

روش‌هایی طبیعی، غیر شیمیایی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارند که با اندازه‌گیری دقیق می‌تواند یک رژیم غذایی سالم و متعادل باشد. یکی از نتایج رژیم غذایی دارای چربی بالا، پروتئین بالا و نمک بالا ایجاد محیط اسیدی در بدن هست که می‌تواند منجر به ریزش موی زودرس شود. غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز کم‌چربی و سبزیجات سبز تیره سبب ایجاد سطوح فریتین که برای افزایش چرخه رشد مو کافی هستند، می‌شود و این بدان معنا هست که مو می‌تواند مدت‌زمان بیشتری رشد کند. آهن هم‌چنین به فولیکول‌های مو اکسیژن می‌رساند که با این کار منجر می‌شود که رشد مو را بیشتر تحریک کند. از آنجا که مو بیشتر از پروتئین ساخته‌شده هست و کمبود پروتئین باعث ریزش مو می‌شود می‌توان دریافت که افزودن پروتئین (که در محصولات حیوانی و فراورده‌های لبنی به میزان فراوان وجود دارد) به رژیم غذایی می‌تواند رشد مو را تحریک کند. اما متناقضاً پروتئین بیش‌ از اندازه هم می‌تواند منجر به طاسی شود. یکی دیگر از مواد تشکیل‌دهنده غذا که برای سلامت موها ضروری می‌باشند، اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که کمک می‌کنند به تولید و عملکرد هورمون‌ها و روغن‌های چرب که منجر به سلامتی پوست سر و فولیکول‌ها و براق و فنری بودن (شاداب بودن) موها می‌شوند. اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی، حلزون صدف دار، آجیل و دانه‌ها و روغن‌هایشان یافت می‌شوند.

بیشتر چای بنوشید

ریزش3

چای سبز حاوی مواد تشکیل‌دهنده‌ای هست که از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) که ترکیبی هست که به نازک شدن مو و الگوی طاسی مربوط می‌شود، جلوگیری می‌کند. عصاره چای سبز احتمالاً تأثیر مشابهی بر روی تستوسترون دارد. این محصولات سلاح‌های نخست در مبارزه با بعضی از انواع الوپسی (داءالثعلب یا alopecia) هستند.

اکنون سم‌زدایی کنید

ریزش4

راه‌کارهای رفتاری هم‌چنین می‌توانند ریزش مو در مردان و زنان را کاهش دهند که این کار با از بین بردن عادت‌های بد رایج همچون استفاده از توتون و تنباکو آغاز می‌شود. کافئین در مقادیر زیاد تأثیر مشابهی بر روی بدن دارد. دود سیگار درعین‌حال حاوی سمومی هست که به ریزش مو و هم‌چنین سفید شدن زودرس مو سرعت می‌بخشد. آنچه هنوز مشخص نیست این هست که ایا این مواد سمی تنباکو (دخانیات) مستقیماً بر روی پوست سر اثر می‌گذارد یا تنها روند پیری را سرعت می‌بخشد؛ آنچه مشخص هست این هست که ترک کردن آنها باعث کاهش این مشکلات می‌شود.

کاهش استرس

ریزش5

هنگامی‌که ما می‌گوییم که بعضی تجربه‌هایمان خیلی سخت بوده هست و می‌گوییم موهایمان ریخت، اگر مسئله همین باشد، استرس شما عامل دیگری در ریزش مویتان می‌باشد. مراقبه‌ی فکری (تفکر و اندیشه شما) راهی برای رهایی از استرس و ایجاد یک تعادل هورمونی بهتر هست و درنتیجه به جلوگیری از alopecia (الوپسی یا داءالثعلب) کمک می‌کند. ماساژ نیز ممکن هست مفید باشد؛ هم ماساژ بدن و هم ماساژ پوست سر. برای ماساژ پوست سر زدن روغن‌هایی مانند روغن بادام یا نارگیل نه‌تنها ماساژ را لذت‌بخش‌تر و مطلوب‌تر می‌کند بلکه پوست سر را با ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری می‌آمیزد. در نهایت به خودتان بدی نکنید. به‌جای اینکه هرروز موهایتان را با مالیدن با حوله به آنها خشک‌ کنید که می‌تواند به فولیکول‌های حساس مو آسیب بزند، بگذارید موهایتان در معرض هوا خشک شود.

استفاده از اکستنشن مو

ریزش6

برخلاف آنچه آرایشگران فانتزی ممکن هست به شما بگویند استفاده روزانه از اکستنشن‌ها و دستگاه‌های موج‌دهنده‌ی مو یا پوشیدن کلاه‌گیس‌های تنگ (کلاه‌گیس و موی مصنوعی) ممکن هست با فشار آوردن محل اتصالشان به پوست سر به فولیکول‌های مو آسیب بزنند. مطمئناً آنها ممکن هست برای مدت کوتاهی باعث حجیم شدن مو شوند اما پوشیدن کلاه‌گیس‌ها به‌طور مداوم یکی دیگر از راه‌های کمک‌کننده به ریزش مو می‌باشد. دخترانی که تمامی انواع اکستنشن¬های مو را امتحان کرده‌اند ناچارا مجبور شدند که برای استفاده و برداشتن ان از روی سر این کار را با فشاراوردن انجام دهند. هم‌چنین مراقب صاف کننده‌های مو، به‌صورت تنگ دم‌اسبی کردن مو و خشک‌کن‌های مو (سشوارها)، رنگ موی شیمیایی نامناسب و دستگاه‌های حرارتی (غلتک‌های حرارتی) باشید که همه‌¬ی این‌ها می‌توانند به موهای حساس بیشتر آسیب برسانند و باعث قطع شدن مو شوند.

از مکمل‌ها استفاده کنید

ریزش7

درحالی‌که یک رژیم غذایی مناسب در تمامی غذاهای ارگانیک بهترین راه برای رسیدن مواد مغذی به بدن هست اگر شما وقت این را ندارید که برای چنین غذاهایی برنامه‌ریزی کنید استفاده از مکمل‌ها می‌تواند به شما کمک کند. بعضی از این مکمل‌ها که مخصوص ریزش مو ساخته‌شده‌اند شامل محصولات اصلی گیاهی به نام saw palmetto و B12 و آهن هستند. همه‌ی این مکمل‌ها کمی گران هستند و باید آن‌ها را به‌صورت منظم استفاده کنید و حداقل سه ماه صبر کنید تا نتایجشان را ببینید.

امتحان کردن یک مکمل مخصوص ریزش مو

ریزش8

اگر جذب ویتامین شما به‌ اندازه کافی نیست، مکمل‌های مخصوص ضد ریزش مو در مردان و زنان می‌توانند به شما کمک کنند، خصوصاً اگر ریزش موی شما به خاطر DHT بیش‌ازحد باشد (یک هورمون مردانه هست که باعث Androgenic Alopecia یا طاسی موی مردانه می‌شود) یا به خاطر نبود فریتین، پروتئین، آهن، بیوتین یا سایر عناصر کمیابی باشد که برای سلامت رشد مو ضروری هستند.

به‌ صورت منظم ورزش کنید

ریزش9

در میان تمام راهنمایی‌ها و نکات گفته‌شده برای جلوگیری از طاسی مسلم ورزش منظم مهم‌ترین نکته هست. حداقل هنگامی‌که در رابطه با کل بدن صحبت می‌کنید موی شما را هم شامل می‌شود. ورزش به رهایی از استرس و بهبود گردش خون به پوست کمک می‌کند. عرق کردن به‌عنوان محصول جانبی ورزش هم‌چنین به پوست با خارج کردن ناخالصی‌ها از سطح ان کمک می‌کند. تحقیقات انجام‌شده بر روی تأثیر ورزش روی طاسی هرچند زیاد نباشند اما نشان داده‌اند که: به نظر نمی‌رسد که ورزش کردن شانس شما برای حفظ موهایتان را از شما بگیرد.

درمان


شناسایی مؤثرترین درمان ریزش مو کار بسیار سختی هست. صدها محصول وجود دارند که از ریزش مو در مردان و زنان جلوگیری می‌کنند و ریزش مو را معکوس می‌کنند پس برای کسانی که دانش قبلی ندارند پیدا کردن یک‌راه مؤثر یک فرایند سخت و درازمدت هست که طی این زمان موهای شما خراب‌تر می‌شوند. مینوکسیدیل (Minoxidil) یکی از دو داروهایی هست که به‌ صورت بالینی برای درمان ریزش مو مورد تائید قرارگرفته هست و هم برای مردان و هم برای زنان مؤثر می‌باشد. درمان با لیزر نیز یک راه مؤثر برای درمان ریزش مو می‌باشد. لیزر جریان خون را در پوست سر تحریک می‌کند و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. Prp روش دیگری هست که ثابت‌ شده هست ریزش مو را قطع می‌کند. تزریق بعضی مواد مؤثر مانند مزوتراپی مو که از ریزش مو جلوگیری می‌کنند مفید هستند. جراحی کاشت مو یک راه معروف و مؤثر برای پر کردن نواحی از سر می‌باشد که در آنجا مو ضعیف شده و یا کاملاً ریخته هست. دو تا از معروف‌ترین این فرایندها FUT (پیوند واحد فولیکولی) و FUE (خارج کردن واحد فولیکولی) می‌باشند.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما