• تاریخ : ۱۰ام دی ۱۳۹۶
  • موضوع : پزشکی

اگر از اکثر افراد سوال کنیم که غذاهای ضد استرس کدام ها هستند، بگویند همه ی غذاها! بسیاری از افراد وقتی غذا می خورند، آرام می شوند. اما متخصصان می گویند تاثیر خوردن هر غذایی برای آرام شدن در واقع یک اثر زودگذر هست که در لحظه استرس و اضطراب را از ذهن دور می کند، اما تاثیرش زود گذر هست و تنها فرد را با اضافه وزن و پشیمانی از خوردن مقدار زیادی غذا تنها می گذارد.

هر  اتفاق استرس زا، کوچک یا بزرگ، باعث افزایش میزان کورتیزول در بدن ما خواهد شد. کورتیزول در بدن احساس گرسنگی و میل شدید به پرخوری ایجاد می کند و این میل در خانم ها عموما به صورت میل به خوردن کربوهیدرات ها و خصوصا چیزهای شیرین ظاهر خواهد شد. هرچه بیشتر چیز های شیرین می خوریم، حالمان بدتر خواهد شد.

کرتیزول مشکل بزرگتری هم ایجاد می کند؛ آنزیمی را در سلول های چربی بدن فعال می کند که کورتیزون را به کوورتیزول بیشتر تبدیل می کند. کار وقتی خراب تر خواهد شد که بدانیم این آنزیم ها در سلول های چربی در برگیرنده ی ارگان های داخلی بدن مثل شکم، بیشتر از سلول های چربی نواحی دیگر بدن هستند. این یعنی استرس، در بسیاری از خانم ها باعث انباشته شدن سلول های چربی در شکم خواهد شد.

هر چه بیشتر استرس داشته باشید، چربی های ناحیه شکمی و مرکزی بدن بیشتر خواهد شد و چاق تر می شوید.

تحقیقات نشان می دهد این سلول های چربی انباشته شده که ارتباط مستقیم با خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی دارند، ۴ برابر بیشتر از دیگر سلول ها گیرنده های کورتیزول دارند.

پس هنگامی که از غذاهای ضد استرس حرف می زنیم، منظورمان غذاهای واقعا آرام بخش هستند که یا خواص و ماهیت آن ها آرام بخش هست، یا منابع بسیار خوبی از انرژی هستند که نیاز بدن به پرخوری را کاملا از بین می برند و شما را متعادل، آرام، سیر و دور از استرس نگه می دارند.

مارچوبه

غذاهای ضداسترس - زندگی 29 بهمن

مارچوبه به علت دارا بودن فولات زیاد که یکی از موثر ترین ماده های آرامش بخش هست می تواند در غذاهای ضد استرس بسیار پرکاربرد باشد.

می توانید مارچوبه ی بخارپز را به انواع سالاد ها اضافه کنید یا آن ها را به صورت آب پز نوش جان کنید.

آووکادو

غذاهای ضداسترس - زندگی 29 بهمن

این میوه ی نرم و لطیف بدن شما را ضد استرس می کند. آووکادو حاوی ماده ای به نام گلوتاتیون هست که جلوی جذب  داخلی(روده ای) نوع خاصی از چربی های اکسید کننده را می گیرد. همچنین این غذای ضد استرس حاوی لوتئین، بتا کاروتن، ویتامین E و بیش از هر میوه ی دیگری حاوی فولات هست. یک وعده (در حدود یک چهارم یک آواکادو) حاوی مقادیر زیادی ویتامین B نیز هست.

درست هست که آووکادو یک میوه هست، اما ما آن را به عنوان چربی در نظر می گیریم و توصیه می کنیم در مصرف آن زیاده روی نکنید.

برای داشتن یک غذای ضد استرس خوشمزه اسلایس های آووکادو را به ساندویچ های خود اضافه کنید و از خوردن غذاهای ضد استرس لذت ببرید.

انواع توت

غذاهای ضداسترس - زندگی 29 بهمن

بلوبری حاوی بالاترین میزان از نوعی آنتی اکسیدان به نام آنتوسیانین هست که به طرق مختلف با سلامتی بدن ارتباط مستقیم دارد. همه ی توت ها از توت فرنگی گرفته تا رزبری و شاه توت ویتامین C دارند که برای مبارزه با استرس بسیار خوب هست.

توت ها را می توانید به صورت یخ زده و با اضافه کردن به اسموتی نیز میل کنید.

بادام هندی

غذاهای ضداسترس - زندگی 29 بهمن

آجیل ها بی نظیر هستند. هم خوشمزه و ترد هستند، هم مقوی و کاملا سیر کننده. برای کسانی که مشغول وزن کم کردن هستند، آجیل ها و مغز ها منابع بسیار خوبی از چربی مفید و پروتئین و از جمله غذاهای ضد استرس هستند.

بادام هندی به طور خاص منبع بسیار خوبی از روی هست. کمبود روی در بدن باعث ایجاد اضطراب و افسردگی خواهد شد. از آن جایی که بدن ما روشی برای ذخیره ی روی ندارد، بهتر هست آن را هر روز به بدنمان برسانیم.

روزی یک مشت بادام زمینی بخورید یا آن را به آب خورشت مرغ در حال پختن اضافه کنید تا از غذاهای ضد استرس بیشتر استفاده کنید.

دمنوش بابونه

غذاهای ضداسترس - زندگی 29 بهمن

دمنوش بابونه شاید یکی از اولین توصیه ها برای کاهش اضطراب و استرس باشد. طی تحقیقی میدانی نوشیدن بابونه به مدت ۸ هفته توانست میزان علائم ناشی از اضطراب را به شدت کاهش دهد.

بابونه علاوه برخواص ضد استرس، کیفیت خواب را هم بالا می برد.

برای درست کردن نوشیدنی بابونه کمی آب جوش را روی گل های خشک شده بابونه بریزید یا از بابونه ی کیسه ای استفاده کنید.

سیر

غذاهای ضداسترس - زندگی 29 بهمن

مانند بسیاری از غذاهای ضد استرس دیگر، سیر هم حاوی آنتی اکسیدان هست. آنتی اکسیدان ها، رادیکال های آزاد را که باعث از بین رفتن سلول ها، تسریع روند پیر شدن و ایجاد بیماری می شوند، خنثی می کند.

استرس سیستم دفاعی بدن را ضعیف می کند، پس ما به مواد غذایی مثل سیر نیاز داریم تا آن را به حالت اولیه و قوی باز گرداند.

بیشتر بخوانید:  استرس با بدن ما چه می‌کند؟

نیازی به گفتن نیست که می توانید سیر را به هر چیزی که دوست دارید اضافه کنید و غذاهای خود را به غذاهای ضد استرس و اضطراب تبدیل کنید.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما