• تاریخ : ۸ام دی ۱۳۹۶
  • موضوع : پزشکی

آیا می دانستید شکر مثل مواد مخدر اعتیاد آور هست؟ هوس و میل خوردن شیرینی یکی از شایع ترین مشکلات در راه سالم تر بودن هست. تحقیقات نشان می دهد در ۷۵ درصد مواد غذایی بسته بندی شده در آمریکا شکر وجود دارد و این یعنی افراد بی شماری بی آنکه بدانند دچار اعتیاد به شکر خواهند شد. وقتی شکر می خوریم قندخون به طور ناگهانی بالا می رود. در این زمان بدن به طور طبیعی انسولین ترشح می کند تا قند خون را متعادل کند. پس قند خون به همان سرعتی که بالا رفته بود مجددا پایین می آید. اینجاست که باز به خوردن شیرینی وسوسه می شویم و چرخه ی اعتیاد به این ماده ی مضر را کامل می کنیم.

در اینجا چند راهکار عملی برای مقابله با خوردن شیرینی زیاد را معرفی می کنیم.

۱ ) از خوردن غذاهای آماده و پروسس شده جلوگیری کنید

خوردن شیرینی - شادابی و سلامتی

۷۵ درصد غذاهای پروسس شده حاوی شکر هستند.

خوردن شکر به طور غیر طبیعی قسمتی از مغز را تحریک می کند که دوپامین یا همان هورمون لذت را  ترشح کند. سطح دوپامین خیلی زود پایین می رود و احساس بی حوصلگی و بی حالی خواهید کرد.

به این صورت ما برای رسیدن به آن لذت باز هم هوس خوردن شیرینی می کنیم. برای مقابله با خوردن شیرینی این غذاها را کنار بگذارید.

۲ ) سطح هورمون سروتونین خود را بالا ببرید

خوردن شیرینی - شادابی و سلامتی

سروتونین یا هورمون شادی را می توان با ورزش کردن، خوردن غذاهای سالم و خوابیدن طبق برنامه و به اندازه ی کافی به دست آورد. وقتی سروتونین زیاد خواهد شد میل به خوردن شیرینی کمتر خواهد شد. به این صورت مقابله با خوردن شیرینی شما را شادتر خواهد کرد.

۳ ) میل به شیرینی خود را به طور طبیعی ارضا کنید

خوردن شیرینی - شادابی و سلامتی

استویا یک گیاه بسیار شیرینی اما بدون قند و کالری هست. وقتی هوس شیرینی می کنید می توانید روی استویا حساب کنید.

۴ ) آب زیاد بنوشید

خوردن شیرینی - شادابی و سلامتی

گاهی وقت ها فکر می کنید بدنتان نیاز به شکر دارد، در حالی که بدن تان آب نیاز دارد. آب خود را با مقداری آب لیموی تازه و استویا مخلوط کنید. همچنین برای مقابله با خوردن شیرینی می توانید چای سبز که با استویا شیرین شده هست را در طول روز بنوشید. به این صورت میل شدید شیرینی خوردن در شما کمتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  کمبود آب در بدن

۵ ) قند خون خود را متعادل و ثابت نگه دارید

خوردن شیرینی - شادابی و سلامتی

غذای خود را به جای ۳ وعده در وعده های بیشتر و پرس های کوچکتر بخورید. این طوری نمی گذارید میزان قند خون زیاد پایین بیاید و هوس به شیرینی ایجاد شود.

۶ ) سبزیجات بخورید

خوردن شیرینی - شادابی و سلامتی

نوشیدنی های سبز رنگ سرشار از مواد مغذی هستند و انرژی را بالا می برند و نیاز به خوردن شیرینی را کاهش می دهد.

۷ ) نوشیدنی های تخمیری بخورید

خوردن شیرینی - شادابی و سلامتی

جالب هست بدانید یکی از موثر ترین راه های مقابله با خوردن شیرینی و از بین بردن هوس و میل شدید به خوردن شیرینی جات، مصرف نوشیدنی های تخمیری مثل کفیر هست! می توانید کفیر را خودتان در خانه تهیه کنید. تعجب خواهید کرد که چطور با نوشیدن کمی از این نوشیدنی های شور مزه، میل شیرینی خوری شما از بین خواهد رفت.

همچنین نوشیدنی های پروبیوتیک به سرعت اشتیاق شما به خوردن شیرینی را از بین می برند.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما