• تاریخ : ۱۸ام دی ۱۳۹۶
  • موضوع : پزشکی

غذای انسان ماهیت انسان را می‌سازد یک مفهوم پذیرفته شده هست، اما کارهایی که قبل از غذا خوردن انجام می‌دهیم هم می‌تواند تاثیرات مهمی بر شرایط جسمی و سلامت ما داشته باشد.موارد زیر بعضی از کارهایی هست که نباید با معده خالی انجام شوند :

۱ ) خرید خوراکی رفتن

 معده خالی - شادابی و سلامتی

هرگز نباید با معده خالی خرید رفت. با اینکار، پول خود را تنها صرف غذاهای ناسالمی می‌کنید که فایده‌ای برای سلامتی بدن شما ندارند. در حقیقت، به گفته محققان، پیام «من غذا می‌خواهم» و پیام «من می‌خواهم»، هنگامی که درحال خرید، و در عین حال گرسنه هستید، به جای هم اشتباه گرفته می‌شوند و در نهایت باعث خرید چیزهایی می‌شود که به آنها نیاز ندارید. در عوض، قبل از رفتن به خرید، فهرستی از نیازهای خود تهیه کنید تا از کارهای اصلی منحرف نشوید. علاوه براین، هنگام خرید تنها از پول نقد استفاده کنید تا خرید خود را محدود به مقدار معینی کنید که قبلاً تعیین کرده‌اید و از کارت استفاده نکنید.

۲ ) خوابیدن

احساس گرسنگی در شب و گلوکز پایین می‌تواند یک خواب راحت شبانه، و سحرخیزی  را از شما سلب کند. علاوه‌براین، دلیل افزیش سطح هورمون گرسنگی، عادتهای بد خواب هست. به همین دلیل، بعد از یک بد خوابی شبانه، دوست دارید صبحانه بیشتری بخورید. با این وجود، پرخوری کردن بعد از خواب بد شبانه، هرگز ایده خوبی نیست. در عوض، باید سعی کنید قبل از خواب لبنیات (مانند شیر) مصرف کنید. چراکه غذاهای لبنی حاوی مقادیر بالای کلسیم و منیزیم هستند و به شما کمک می‌کنند تا خواب بهتری داشته باشید.

۳ ) نوشیدن قهوه

 معده خالی - شادابی و سلامتی

نوشیدن قهوه بعد از حذف یک وعده غذایی می‌تواند به کمبود سروتونین منجر شده و در نهایت احساس بدی را در تمام طول روز به شما خواهد داد. حتی نوشیدن قهوه بدون کافئین می‌تواند باعث سوزش سر دل، و مشکلات متعدد مسیر هاضمه شود و به شما احساس کسالت و بی‌حالی دهد. در عوض، باید نوشیدن قهوه همراه با خامه یا شیر را امتحان کنید؛ چراکه چربی شیر می‌تواند عوارض جانبی و منفی نوشیدن با معده خالی را کاهش دهد. با این وجود، شاید بهتر باشد تنها به یک لیوان آب بسنده کنید.

۴ ) انجام ورزشهای سنگین

این باور نادرست که ورزش قبل از غذا خوردن باعث سوختن کالری بیشتر می‌شود،  را کنار بگذارید. این کار نه تنها باعث ایجاد توده‌های عضلانی نمی‌شود، بلکه در صورت مبادرت به این کار، باید شدت تمرینات پایین باشد؛ چراکه بدن انرژی لازم برای ورزش کردن را ندارد. با این حال، باید به خوردن ادامه بدهید، و در عین حال، بین تمرینات نیز فاصله بیاندازید.

۵ ) دعوا کردن

 معده خالی - شادابی و سلامتی

هرگز با شکم خالی دعوا نکنید. گرسنگی آرامش را از شما می‌گیرد؛ چراکه بدن برای کنترل شدن نیاز به انرژی دارد. با این وجود، وقتی شکم شما خالیست، انرژی شما کمتر از حد نیاز هست. قبل از وارد شدن در یک جرّ و بحث، مقداری غذا بخورید و یا یک نوشیدنی گرم بنوشید.

۶ ) جویدن آدامس

وقتی آدامس می‌جوید، بدن شما اسید گوارشی ترشح می‌کند. متاسفانه، وقتی چیزی برای گوارش در معده وجود ندارد، این اسید می‌تواند به معده آسیب زده و به گاستریت یا ورم معده  منتهی شود. اگر واقعاً از جویدن آدامس لذت می‌برید، از آدامس‌هایی استفاده کنید که حاوی شیرین کننده‌های طبیعی هستند. از آدامس‌های حاوی شکر، آسپارتام، سیکلامات اجتناب کنید و هیچ آدامسی را بیش از ۱۰ دقیقه نجوید.

۷ ) خوردن داروهای ضد التهاب

از خوردن آسپرین، پاراستامول، و دیگر داروهای NSAID با معده خالی اجتناب کنید. معده خالی از تاثیر این داروها می‌کاهد و می‌تواند به مشکلات سلامتی حادتری مانند خونریزی معده منجر شود. همیشه قبل از مصرف دارو، مقداری غذا بخورید و همراه با داروهای ضد التهابی مقداری شیر یا آب بنوشید.

۸ ) نوشیدن پرتقال و دیگر آب مرکبات

 معده خالی - شادابی و سلامتی

قبل از نوشیدن یک لیوان لیموناد، آب پرتقال، یا عصاره لیمو ترش با معده خالی، خوب فکر کنید. فیبرهای قوی و مقدار بالای اسید می‌تواند باعث ایجاد التهاب در معده شود. به ویژه زمانیکه خونریزی معده دارید، خوردن این آبمیوه‌ها با معده خالی اصلاً توصیه نمی‌شود. اگر مستعد مشکلات روده‌ای هستید، آبمیوه را با اضافه کردن مقداری آب رقیق کنید.

۹ ) مصرف الکل

وقتی با معده خالی سراغ الکل می‌روید، بدن دو برابر سریعتر الکل را جذب می‌کند. از این گذشته، زمان بیشتری طول می‌کشد تا بدن الکل را تجزیه کند و این به معنی احتمال بیشتر بروز خطر خماری هست. این را همه می‌دانند که الکل اثراتی منفی روی کبد، کلیه‌ها و قلب به جا می‌گذارد.

تصور نکنید که فعالیتهای روزانه، از رفتن به خرید گرفته تا ورزش کردن، را می‌توان با معده خالی انجام داد. این کار می‌تواند به عملکردهای بدن آسیب زده و انرژی را از شما بگیرد. بار دیگر که خواستید یکی از وعده‌های غذایی را حذف کنید، بیشتر به عواقب آن بیاندیشید.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما